ماجرای توقیف یک نفتکش در خلیج فارس، پیامی فراتر از این حادثه دارد. پیام این است: آن دولتی که امنیت منطقه را تامین می‌کند، ایران است.
کد خبر: ۱۴۰۵۷۰۳

به گزارش جام جم آنلاین، مصطفی صادقی: داستان از آنجا آغاز شد که نیروی دریای آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال به اسم Advantage Sweet را در محدوده آب‌های بین المللی دریای عمان توقیف کرده است.

داده‌های ردیابی ماهواره‌ای MarineTraffic.com نشان می‌دهد این کشتی در دریای عمان در شمال مسقط پایتخت عمان بوده و از کویت آمده و مقصد خود را شهر هیوستون در ایالت تگزاس آمریکا ذکر کرده است.

در توضیح جزئیات این اتفاق، روابط عمومی ارتش اعلام کرد: بر اثر تصادف یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در شمال اقیانوس هند که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومین، اقدام به فرار از معرکه کرد که بلافاصله پس از درخواست نجات شناور صدمه‌دیده ایرانی به مرکز تجسس و نجات دریایی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و نهایتا توقیف کشتی ناشناس کرد.

آمریکا از ایران خواسته این نفتکش را آزاد کند و تهران تاکنون به این خواسته واشنگتن توجه نکرده است.

اما آنچه فراتر از این موضوع حائز اهمیت است، اذعان به نقش ایران در پیگیری و تامین امنیت خلیج فارس و بی‌نیازی به حضور نیروهای بیگانه است.

آمریکا سالها کوشید تا خود را به‌عنوان ژاندارم منطقه به کشورهای حوزه خلیج فارس تحمیل کند و پایگاه‌های متعدد نظامی تاسیس نماید. اما حالا با اتحاد تهران و ریاض و نزدیکی تهران به کشورهای عربی، این تلاشها بی نتیجه مانده است.

توقیف نفتکشی که محموله آمریکایی داشت، نشان می‌دهد که نیروهای مسلح کشورمان میدان‌دار تحولات منطقه هستند و حضور آمریکا در خلیج فارس، جز به افزایش تنش‌ها نخواهد انجامید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها